Ako robím linkbuilding

Po mojom poslednom reporte príjmov, kde som ukázal koľko peňazí dávam do linkbuildingu každý mesiac, som dostal pár prekvapených emailov.

Myslím, že veľa ľudí si neuvedomuje, aký dôležitý linkbuilding je, no tiež to, že robiť linkbuilding pre 12 webov, ktoré sú zamerané na UK/US trhy a ešte k tomu s minimálnymi nákladmi je utópia.

Aký dôležitý je linkbuilding?

Obrovsky dôležitý. Je to z mojej skúsenosti ten najdôležitejší off page faktor pre Google. Pre celkové rankovanie vašej stránky je možno ešte dôležitejší ako obsah.

Ak sa chcete presadiť na UK/US trhoch, a najmä vo vysoko konkurenčných niches, bez linkbuildingu na to môžete zabudnúť. Áno, s kvalitným obsahom sa môžete dostať na prvú stranu Googlu na pár longtailových fráz, no na tie, ktoré vám budú zarábať peniaze, potrebujete linky.

Aké linky sú najlepšie

  • Dofollow / nofollow – samozejme dofollow linky sú najdôležitejšie pre linkbuilding, a nemá veľmi zmysel platiť za nofollow link (aj keď aj také ponuky som už videl). Ja nepohrdnem ani nofollow linkami, hlavne na väčšiu diverzifikáciu odkazového profilu.
  • Homepage / deep linking – čo sa týka linkovania na homepage alebo články, snažím sa aby väčšia polovica linkov šla na konkrétne články. Ide hlavne o pilierové články, ktoré potom ďalej odkazujú na všetky kľúčové články v danej kategórii na mojom blogu a takto pekne ďalej prerozdeľujú link juice.
  • Topical relevance – najlepšie linky sú z blogov, ktoré sú v rovnakej alebo príbuznej niche ako je tá vaša. Ak mám také problém zohnať, snažím sa, aby boli z článku, ktorý je relevantný k mojej niche.

Linkbuildingové metódy

Neberte toto ako pokus úplne pokryť všetky linkbuildingové metódy, ktoré existujú. Ide skôr o môj zoznam vecí, ktoré som vyskúšal a fungujú mi.

1. Sponsored guest posts

Môžete to volať ako chcete, no v podstate ide o kupovanie linkov od blogerov. Výhoda toho, že robíte na UK/US trhoch je to, že máte tisícky blogov, kde môžete svoj link umiestniť.

Na začiatku si urobíte zoznam blogov vo vašej niche, ktoré chcete nakontaktovať. Vytvoríte si nejaký email template, a začnete s kontaktovaním blogerov (outreach). Existuje software, ktorý vám outreach môže uľahčiť (trackovať odpovede, atď), no bez problémov môžete začať aj s gmailom a excel spreadsheetom.

Ja neponúkam peniaze za guest post už v prvom emaily. Skôr testujem, či guest posty protistrana prijíma a za akých podmienok. Ak chcú peniaze, väčšinou vám to povedia veľmi rýchlo.

Moja skúsenosť je taká, že okolo 50-60% blogov peniaze chce. Môže ísť o čiastky od 30 dolárov po niekoľko sto. Ako asi viete, Google trestá kupovanie linkov, čiže treba zvážiť, či pôjdete do tohoto rizika.

Samozrejme celý outreach stojí čas a námahu, takže ak máte peniaze, môžete použiť aj služby rôznych outreach služieb, z ktorých mnohé majú už zoznam blogov, na ktorých vám ponúkajú získanie linku. Často vám však len predávajú link na ich vlastnej PBN.

Ja osobne dávam prednosť real blogom (majú návštevnosť, nie sú tam len guest posty, majú facebook stránku, kde je reálna interakcia ľudí) pred PBN, lebo sa mi to zdá, že ide o trochu menšie riziko penalizácie.

2. Komentovanie na autoritatívnych blogoch

Komentovanie na autoritatívnych blogoch patrí k mojim obľúbeným spôsobom linkbuildingu. Väčšinou ide o nofollow linky, no aj tie sú (ako som spomínal vyššie) dobré na zvýšenie diverzity vášho odkazového profilu.

Snažím sa o hodnotné komentáre, ktoré majú aspoň 3-4 vety a sú na blogoch, ktoré majú Moz DA>35, sú relevantné k mojej niche, alebo aspoň ten konkrétny blog post, na ktorom komentujem je relevantný.

3. Vlastná PBN

Ak sa zaujímate o Black Hat SEO, určite viete, čo je Private Blog Network (PBN). V CZ/SK som sa stretol tiež s výrazom Podporný web. Ide o web, ktorý postavíte (alebo si necháte postaviť) na expirovanej doméne, a jeho účelom je odkazovať na váš hlavný web, ktorý sa tiež nazýva money pages.

Google sa snaží už dlhšiu dobu penalizovať PBNs, no je to stále jeden z najefektívnejších spôsobov linkbuildingu. Jednak majú PBN blogy postavené na expirovaných doménach veľa link juice, a okrem toho tiež plne kontrolujete svoje odkazy.

Nevýhoda sú náklady spojené s vytvorením PBN a pravidelnou aktualizáciou. Tiež je tu samozrejme aj riziko, že vašu PBN Google odhalí. Tu ale záleží na dodržiavaní určitých základných pravidiel, ktoré znamenajú, že riziko je relatívne nízke.

Sám mám takú mini PBN, ktorú som si vytvoril sám, a som s ňou zatiaľ maximálne spokojný. Používam ju len pre svoje vlastné projekty, a neplánujem to meniť.

4. Posielanie produktov na recenzie

Ďalší z mojich obľúbených spôsobov, ktorý som už popísal tu. Funguje to veľmi dobre na ženské niche, lebo ženy blogerky milujú recenzovanie vecí, ktoré súvisia s beauty priemyslom. Tiež mám pocit, že im celkom lichotí, ak ich niekto osloví s tým, že by mohli zrecenzovať a nechať si nejaký zaujímavý produkt.

Sranda je, že všetky veci na recenzovanie nakupujem na Amazone a nechám im ich posielať priamo na ich adresu. Ide v podstate len o iný spôsob kupovanie linkov, no je veľmi účinný a veľa blogerov radšej dá link za produkt ako za peniaze.

5. Expertné panely

Je to metóda, ktorú som popísal už skôr. Funguje to tak, že oslovíte blogerov vo svojej niche a požiadate ich o group interview. Nie je to vlastne interview, skôr 1-3 otázky, ktoré im položíte a dáte im vedieť, že rovnaké otázky ste poslali iným (známym) blogerom a potom všetky odpovede zverejníte vo veľkom článku – expert panel interview.

Samozrejme, že im nezabudnete poslať email po zverejnení článku, aby o ňom vedeli a mohli ho ďalej sharovať.

Je veľmi veľká šanca, že niektorí z ľudí, ktorých ste oslovili spomenú tento článok na svojom blogu/ sociálnom profile. Každý človek je predsa rád považovaný za experta, a tiež je rád spomínaný v spoločnosti iných autorít v svojej niche.

6. Reverse link building

S týmto, relatívne pasívnym, spôsobom mám celkom dobrú skúsenosť z posledných týždňov. Jediná podmienka, aby to dobre fungovalo je, že musíte mať aspoň 2 svoje weby v podobných niches.

Ako prvý krok si musíte spraviť dobrú ‚Write For Us‚ podstránku na svojich weboch. Vašim cieľom je dať ľuďom vedieť, že akceptujete guest posty a za akých podmienok.

Len čo ju Google zaindexuje, začnú sa vám ozývať ľudia, ktorí sami robia linkbuilding a ponúkať vám guest post výmenou za link. Máte 2 možnosti ako z toho budete profitovať:

  • Žiadať peniaze za takýto guest post
  • Ponúknuť im svoj vlastný guest post na ich webe na výmenu. Tu je trik v tom, že link z ich webu nesmie ísť na ten váš web, z ktorého linkujete na ich web. Potrebujete preto ešte druhý svoj web, na ktorý bude protistrana linkovať výmenou za váš link z prvého webu

7. Broken link building

Toto white-hat metóda, s ktorou mám dobré skúsenosti. Nájdete blog vo vašej niche, ktorý má link, ktorý nefunguje. Spravíte skvelý článok na svojom blogu na rovnakú tému, na ktorú pôvodne odkazoval nefungujúci link.

Kontaktujete webmastera a upozorníte ho na nefungujúci link na jeho stránke, a len tak mimochodom mu dáte vedieť, že máte skvelý článok, na ktorý by mohol linkovať namiesto toho linku, ktorý nefunguje.

8. Fóra

Opäť ide najmä o nofollow linky, dobré na diverzifikáciu profilu, ktoré sem tam prinesú aj nejakú návštevnosť (aj keď o tú mi pri linkbuildingu nejde). Snažím sa nespamovať fóra vecami, ktoré nepridávajú žiadnu hodnotu.

Na fórach väčšinou hľadám nejaké otázky, ktoré by som vedel pomôcť zodpovedať. Ak také nájdem, napíšem o nich na svojom blogu, a potom na fóre pridám kratšiu odpoveď s odkazom na svoj blog.

9. Katalógy

Stále existujú katalógy, z ktorých sa oplatí získať linky. Medzi ne zaraďujem aj blogové agregátory ako napríklad Alltop.com.

10. Infografiky

Infografika bol celkom populárny spôsob linkbuildingu, ktorý propagoval Brian Dean na svojom blogu Backlinko. Spravíte nejakú zaujímavú infografiku a snažíte sa ju propagovať medzi blogermi, aby na ňu odkazovali.

Problém s infografikami nastal vtedy, keď všetci marketéri začali robiť slabunké infografiky, ktorými spamovali webmasterov s cieľom získať na ne link.

Nefunguje to preto už tak dobre ako to fungovalo kedysi, no stále to môže byť zdrojom nejakých linkov, napr. z agregátorov infografík ako je visual.ly.

Mne osobne zafungovalo sharovanie mojich infografík cez Pinterest. Ak je infografika pekne spravená a získa dosť re-pins, stane sa pre vás celkom stabilným zdrojom Pinterest návštevnosti.

11. Sociálne siete

Facebook, Twitter, Linkedin – a iné sociálne platformy, ktoré sú určitými ranking signálmi pre Google. Akú veľkú je otázka, no sharovať váš nový článok na týchto platformách je rýchly spôsob ako získať link.

12. Youtube / Slideshare / Quora

Ďalšie spôsoby získavania rýchlych linkov – buď pridaním jednoduchých videí (Youtube), slajdov k nejakej téme (Slideshare), alebo odpoveďami na otázky (Quora).

13. Skvelý obsah

Tento spôsob získavania linkov som si nechal nakoniec, aj keď je určite dôležitý. Problémom tohto spôsobu je, že ľudia v dnešnej dobe jednoducho menej linkujú ako pred povedzme 10 rokmi (pekný článok o tom je tu).

Sharovanie skvelého obsahu na sociálnych sieťach nahradzuje takýto prirodzený linkbuilding. Znamená to, že sa musíte ďaleko viac snažiť, aby ste linkovaniu pomohli.

Napríklad, že tvoríte obsah, ktorý priam volá po linkovaní (tzv. linkbait), pričom dobre fungujú veci ako analýzy, štatistiky, alebo aj niečo, čo má virálny potenciál. Infografiky, ktoré som popísal vyššie sú tiež určitým druhom linkbaitu.

Môžete tiež vyhľadať články vo vašej niche, ktoré sa v minulosti vo veľkom sharovali na sociálnych sieťach (použijete Buzzsumo), napíšete ich lepšie a kontaktujete ľudí, čo na ne linkovali so svojom vlastnou (lepšou) verziou tohto článku – Skyscraper Technique.

Záver

Takže toto bol môj skromný pokus o spísanie krátkeho manuálu k základnému linkbuildingu. Nie som odborník na linkbuilding, ani sa na neho nechcem hrať. Ak máte nejaké postrehy k niečomu, čo som tu spomenul, nechajte komentár pod článkom.

9 komentárov

  1. Palo 2. júna 2017
    • Adam Bán 2. júna 2017
  2. Petr H. 3. júna 2017
  3. Diginomad 5. júna 2017
    • Adam Bán 7. júna 2017
    • Adam Bán 7. júna 2017

Leave a Reply