Ako robím obsah

Je to asi trochu zjednodušovanie a niekde som to už myslím aj písal, ale ešte raz to zopakujem – úspech affil projektu, ktorý žije z organickej návštevnosti stojí na 3 hlavných pilieroch: obsah, linkbuilding a rozbor/hľadanie kľúčových slov.

Samozrejme je tu aj kopec iných vecí, ktoré si treba odsledovať, no tieto tri beriem ako také základné piliere pre moje vlastné projekty. O linkbuildingu som už písal, a teraz sa chcem podeliť o svoj názor na obsah.

Aký obsah získavam

Články na svojich affil weboch by som v zásade rozdelil do 3 kategórií:

1. Informačné

Majú zhruba 500-700 slov a zameriavajú sa na longtailové frázy, ktoré vyhľadávajú ľudia, ktorí potrebujú nejaké informácie o niche, v ktorej som. Typické sú “How to…“ frázy, kde ľudia hľadajú odpoveď na nejakú otázku, ktorá ich trápi. Aj keď účelom týchto článkov nie je priamo predávať, majú pre mňa niekoľko významov:

  • Jednak dodávajú určitú autoritu môjmu webu – tak aby to nevyzeralo, že ide o čisto affil projekt, ktoré vám len podsúva affil linky (ok, koho chceme oklamať, že?).
  • Po druhé, v takomto článku linkujem, cez interné odkazy, na môj pilárny “Best XXX“ článok (pozri bod 3) a utvrdzujem Google v tom, aby ho rankol na kľúčové slová, ktoré chcem.
  • Po tretie, linkbuilding na článok, ktorý nemá affil linky a rieši nejaký zaujímavý problém je ľahší ako priamo na pilárny affil článok, ktorý má primárny účel predávať. Tiež sa napríklad ľahšie propagujú takéto články cez Facebook. Linkjuice z takýchto linkov potom presúvam cez interné odkazy na môj “Best XXX“ článok.

2. Recenzie

Majú zhruba 700-1000 slov a pokrývajú jeden konkrétny produkt. Sú to články, ktoré sa zameriavajú na kľúčové slovo (KS) v tvare meno produktu + review.

Takéto KS majú relatívne nízke vyhľadávanie (v závislosti od niche od 10 – 500 vyhľadávaní mesačne), no ak máte takýchto recenzií pár desiatok na webe, tak sa to už nazbiera.

Okrem toho, ľudia, ktorí vyhľadávajú tieto KS majú veľmi jasný nákupný zámer a preto takéto recenzie celkom dobre konvertujú. Používam ich tiež na podporu môjho “Best XXX“ článku, na ktorý každá recenzia v danej kategórii linkuje.

3. Články o najlepších produktoch / “Best XXX“

Toto sú pilárne články s výberom tých najlepších produktov pre danú kategóriu, napr. Best Gun Safe z môjho príkladu minule. Takýto článok mám pre každú kategóriu jeden, zhruba v rozsahu 2000-3000 slov. Videl som aj články s 5000+ slovami, no mne zatiaľ celkom fungujú aj tie kratšie.

Niekde na začiatku takéhoto článku je porovnávacia tabuľka, ktorá prehľadne ukáže všetky produkty vedľa seba a je z nej jasné, ktorý z produkt je tam najlepší. Odkazuje na individuálne recenzie a tiež sú tam samozrejme affil linky – ak si niekto chce pozrieť cenu produktu v eshope, ktorý propagujem.

Pod tabuľkou sú potom zoradené minirecenzie jednotlivých produktov, od najlepšieho produktu po ten “najhorší”. Znovu má každý produkt 1 link na recenziu a 1 affil link idúci do eshopu.

Z môjho testovania som došiel k záveru, že ak nedôjde ku konverzii z porovnávacej tabuľky a ani z prvých dvoch mini-recenzií pod ňou, tak už k nej nepríde väčšinou vôbec. Čiže minirecenzie v poradí 3-10 (alebo koľko ich máte) sú viac-menej určené len pre google, aby ste nabrali dostatočný počet slov do článku.

Moje weby sa snažím zameriavať na relatívne širokú niche, aby som v nej mal niekoľko kategórií a mohol ten web ďalej rozvíjať na rovnakej doméne.

V mojom príklade Best Gun Safe – ak by som sa pustil do takejto niche, tak by som sa určite snažil mať brandovateľnú doménu. Cieľ by bolo pokryť v budúcnosti celú security niche, aj keď prvá sub-niche sa môže týkať len sejfov na zbrane.

Takto by nejak vyzeralo prelinkovanie pre jednu kategóriu (Best Gun Safe) na mojom webe:

Pár slov o iWriteri

Už som pár krát spomínal, že všetky články v tejto chvíli kupujem z iWritera (už takmer 2 roky). Tu je niekoľko skúseností, ktoré mám pre nakupovanie obsahu z tohto webu:

  1. Akékoľvek dobré a podrobné zadanie článku dáte, ak nemáte kvalitného autora, tak na dobrý článok môžete zabudnúť. Radím priplatiť si za kvalitu a zamerať sa len na autorov, ktorí majú najvyšší level – Elite Plus (rating 4,85 a viac). Oslovte ich napriamo a pýtajte sa ich, či sú ochotní akceptovať aj nižšie fees ako je ich rating – ja im zvyčajne ponúknem Elite level fees. To znamená asi 20 dolárov za 1000 slov, za čo už môžete mať veľmi dobrý článok. Veľa ľudí, ktorí majú Elite Plus level je totiž ochotných pracovať aj za menej, keďže Elite Plus pracovných ponúk je ďaleko menej ako autorov, ktorí sú na tejto úrovni.
  2. Veľmi dobre si preštudujte predchádzajúce hodnotenia autorov – čo sa v nich píše, hlavne v tých, ktoré sú menej pozitívne. Tiež si všímajte, či náhodou nie sú všetky hodnotenia len od 1-2 osôb, čo je väčšinou fake hodnotenie, ktoré si vedia nejakým spôsobom získať. Ak vidím, že niekto má len 40-50 super pozitívnych hodnotení, od jedného človeka, získaných za posledný týždeň, tak to nie je dobrá vec.
  3. Napíšte podrobné zadanie svojho článku a ak s daným autorom len začínate, pošlite mu aj pár príkladov toho, ako chcete, aby ten článok vyzeral. Ak článok po napísaní musíte trochu upravovať, pošlite autorovi výslednú verziu, aby pochopil, čo presne urobil zle, a aby sa rovnakej chybe nabudúce vyhol.
  4. Ak potrebujete dlhší článok s viac ako 2000-3000 slovami, a chcete trochu ušetriť, odporúčam rozdeliť ho do 2 častí. Úvod a prvé 2 produkty sú najdôležitejšie lebo ovplyvňujú bounce rate a konverzie, tak tie by som určite nechal napísať len veľmi kvalitnému autorovi. Zvyšok je menej dôležitý, resp. bude ho čítať len Google, takže môžete osloviť lacnejšieho autora.
  5. Toto je super dôležitá vec, ktorú som pochopil až po nejakom čase – na konverzie nepotrebujete dokonalý obsah! Nemusíte nad každou jednou vetou tráviť hodiny a premýšľať či je dosť dobrá. Väčšina ľudí aj tak nečíta obsah od slova do slova a len rýchlo prejde cez najdôležitejšie body. Tiež, cieľ nie je predávať produkt. Cieľ je pre-selling, tzn. podať určité množstvo užitočných informácií, navnadiť potenciálneho zákazníka a poslať ho na Amazon s vašim tracking cookie. Amazon už urobí selling za vás. Ak sa chcete na niečo zamerať, tak sú to prvé 2 paragrafy a popis najlepších 2 produktov.
  6. Ak nájdete dobrého autora, ktorý vám vyprodukuje kvalitný obsah s minimom dodatočnej editácie, držte sa ho ako kliešť. Dávajte mu tips, píšte mu chvály o tom ako super píše, vážte si ho. Dlhodobý relationship s copywriterom je dôležitý. Ak začne byť po ňom dopyt a bude musieť začať redukovať zakázky, určite sa nezbaví vás.

No ak ste vydržali čítať až do konca, ako bonus vám pridám vzory zadaní, ktoré používam na všetky 3 typy článkov na iWriteri, ktoré som spomenul vyššie. Prihláste sa do môjho newslettera, a pošlem vám ich (tí, ktorí sú prihlásení, ich už dostali). Dúfam, že sa vám zídu.

3 komentáre

  1. Marek 1. septembra 2017
    • Adam Bán 1. septembra 2017
  2. Vladimír Juroško 18. januára 2018

Leave a Reply